Obecné informace

Harmonogram státních závěrečných zkoušek – červen 2024

Garanti studijních programů

Chemie (Bc): doc. Mgr. Petr Táborský, Ph.D.
Chemie (Mgr): prof. RNDr. Přemysl Lubal, Ph.D.
Chemie se zaměřením na vzdělávání (Bc) a Učitelství chemie pro střední školy (Mgr): doc. Mgr. Jana Pavlů, Ph.D.
Chemie a technologie materiálů pro konzervování – restaurování (Bc, Mgr): doc. Mgr. Karel Novotný, Ph.D.

Programová rada

Programová rada je poradním orgánem garanta či garantky studijního programu a jedním z klíčových prvků ve společném úsilí o zajišťování a zvyšování kvality studijních programů na Masarykově univerzitě. Programová rada se schází nejméně jednou ročně k vyhodnocení činnosti studijního programu a k projednání případných změn.

Své podněty k výuce ve studijním programu můžete směřovat na zástupce studentů daného studijního programu v Programové radě.

Aktuální složení Programových rad:

Další informace k programové radě

Programová rada je nejméně pětičlenná a má následující složení:

  • garant/ka studijního programu - předseda/předsedkyně programové rady
  • alespoň dva další akademičtí pracovníci uskutečňující výuku v daném studijním programu
  • alespoň jeden zástupce studujících daného studijního programu, nebo absolvent/ka daného studijního programu s aktivním studiem na MU
  • alespoň jeden zástupce zaměstnavatelů nebo absolventů, který není členem akademické obce fakulty

Zástupce studentů jmenuje děkan na základě přímé nominace studenty daného studijního programu prostřednictvím nominační aplikace v Informačním systému MU, případně na základě nominace Studentskou komorou Akademického senátu fakulty. Nominován může být kterýkoli student daného studijního programu nebo jeho absolvent s aktivním studiem na MU.

Bakalářské studium

Informace k průběhu studia

Příručka pro prváky Ústavu chemie

Ročníkoví učitelé

Chemie
ročník 2024/25: Mgr. Jiří Křivohlávek
ročník 2023/24: Mgr. Lucie Šimoníková

Chemie se zaměřením na vzdělávání
ročník 2024/25: Mgr. Hugo Semrád, Ph.D.
ročník 2023/24: Mgr. Patrik Pospíšil
ročník 2022/23: Mgr. Hugo Semrád, Ph.D.

Chemie a technologie materiálů pro konzervování – restaurování
ročník 2024/25: Ing. Mgr. Bc. Radka Kopecká, Ph.D.
ročník 2023/24: Ing. Mgr. Bc. Radka Kopecká, Ph.D.

Koncept ročníkového učitele přináší možnost podpory studentů zejména v počátcích jejich studia. Tato podpora spočívá v předání důležitých a podstatných informací o tom, jak studium pojmout, upozornit na jeho případné nástrahy a také jak jej důstojně dokončit. V průběhu studia se ročníkový učitel zajímá, jak se studentům daří a sbírá tak podnětné informace k tomu, co by bylo možné zlepšit ze strany univerzity tak, aby se studenti cítili lépe. Nabízí tak roli "prostředníka" mezi studenty a vyššími instancemi v případě, že se během studia vyskytnou jakékoliv problémy. Neváhejte se tedy na „svého“ ročníkové učitele obrátit.

Stipendium pro studenty 1. ročníku Bc studia

Studenti 1. ročníku bakalářských studijních programů Chemie, Chemie a technologie materiálů pro konzervování-restaurování, Chemie se zaměřením na vzdělávání, kteří byli v průběhu studia na střední škole účastníkem národního kola chemické, matematické, fyzikální nebo biologické olympiády v České nebo Slovenské republice mohou získat stipendium Ústavu chemie až ve výši 15 000 Kč.

Podmínky:

  • student maturoval v roce zápisu do 1. ročníku studia,
  • student do 31. 10. daného roku předložil tajemníkovi Ústavu chemie doklad o tom, že byl v průběhu studia na střední škole účastníkem národního kola chemické, matematické, fyzikální nebo biologické olympiády v České nebo Slovenské republice, nebo národního kola SOČ v relevantních kategoriích,
  • splnil všechny studijní povinnosti předepsané studijním plánem pro podzimní semestr 1. ročníku bakalářského studijního programu a získal minimálně 30 kreditů do konce zkouškového období prvního semestru a dosáhl váženého studijního průměru ≤ 1,5.

C5000 Samostatné projekty

C5000 Samostatný projekt je vhodný způsob pro seznámení se s tematikou, které byste se rádi věnovali v rámci závěrečného projektu resp. bakalářské práce. Průběžně aktualizovaná nabídka témat je k dispozici v IS v balících Samostatné projekty z chemie, Samostatné projekty z chemie konzervování-restaurování a Samostatné projekty z biofyzikální chemie. Předměty C5000 nelze zapsat současně s předměty Bakalářská práce, Závěrečný projekt či Diplomová práce I – IV, lze ho však zapsat opakovaně.

Před vlastním zápisem předmětu C5000 se dohodněte s vedoucím, který vypsal dané téma. V období vyhrazeném pro zápis předmětů požádejte prostřednictvím IS o výjimku (souhlas se zápisem) a do Vaší žádosti uveďte, se kterým vedoucím jste dohodnuti na zpracování projektu. Podmínkou pro udělení zápočtu je zveřejnění výsledků projektu formou elektronické publikace, např. www stránky, prezentace na semináři či na konferenci nebo výzkumné zprávy apod. Konkrétní detaily Vám sdělí vedoucí.

Harmonogram akademického roku

Období podzim 2024 jaro 2025
Zveřejnění rozvrhu 31.08.2024 31.01.2025
Začátek registrace předmětů 03.06.2024 11.11.2024
Konec registrace předmětů 31.07.2024 31.12.2024
Začátek zápisu předmětů 01.09.2024 01.02.2025
Konec zápisu předmětů 15.09.2024 16.02.2025
Začátek změn v zápisu předmětů 16.09.2024 17.02.2025
Začátek výuky 16.09.2024 17.02.2025
Konec změn v zápisu předmětů 29.09.2024 02.03.2025
Konec výuky 20.12.2024 26.05.2025
Začátek zkouškového období 02.01.2025 27.05.2025
Konec zkouškového období 14.02.2025 07.07.2025
Začátek prodlouženého zkouškového období není není
Konec prodlouženého zkouškového období není není
Bc SZZ Začátek podávání přihlášek není není
Konec podávání přihlášek 02.01.2025 31.05.2025
Začátek státnicového období 27.01.2025 02.06.2025
Konec státnicového období 14.02.2025 27.06.2025
NMgr SZZ Začátek podávání přihlášek není není
Konec podávání přihlášek 02.01.2025 31.05.2025
Začátek státnicového období 27.01.2025 02.06.2025
Konec státnicového období 14.02.2025 27.06.2025
Mgr SZZ Začátek podávání přihlášek není není
Konec podávání přihlášek není není
Začátek státnicového období není není
Konec státnicového období není není
SRZ Začátek podávání přihlášek 01.09.2024 není
Konec podávání přihlášek 30.09.2024 není
Začátek státnicového období 01.11.2024 není
Konec státnicového období 14.02.2025 není

Studijní materiály ke stažení

Kniha prof. Ing. Milana Kratochvíla, CSc. s názvem Excerpta z teoretické chemie

Informace k závěru studia

Témata závěrečných prací

Přehled témat, která jsou k dispozici pro příslušný program či specializaci, jsou zde: https://is.muni.cz/auth/rozpis/. Pokud si zvolíte některé z témat, je třeba toto téma oficiálně zadat nejpozději k 1. březnu (závěrečné projekty a bakalářské práce). Pro tento účel je třeba potvrdit zadání práce - vedoucí i student musí odsouhlasit příslušnou položku přímo u vypsaného tématu. Po potvrzení ze strany pedagogického zástupce bude moci studijní referentka založit archiv závěrečné práce a zadání v PDF si bude moci student vytisknout (pro vložení do bakalářské  práce).

Závěrečná práce může být vypracována v jazyce českém, anglickém nebo slovenském. Jazyk práce musí být uveden v zadání závěrečné práce a musí být schválen vedoucím práce i pedagogickým zástupcem ředitele ústavu.

Pokyny k vypracování závěrečných projektů (programy Chemie a Chemie a technologie materiálů pro konzervování – restaurování)

V rámci Závěrečného projektu student prokazuje schopnost samostatné tvůrčí činnosti v přírodovědné oblasti pokryté daným bakalářským studijním programem. Přitom využívá vědomosti a dovednosti nabyté v dosud absolvovaných teoretických i praktických předmětech studijního plánu. Těžiště tvůrčí činnosti typicky spočívá v experimentální práci na zadaném tématu pod vedením vedoucího práce, s nímž student průběžně diskutuje vhodné metody řešení, postup práce a dosažené výsledky. Nezbytným předpokladem je rovněž rešerše literárních zdrojů a zmapování dosud známých poznatků, které budou tvořit východiska řešeného projektu.

Získané výsledky student zpracuje v podobě strukturovaného textu, jehož předložení je podmínkou pro získání zápočtu z předmětu Závěrečný projekt, a především podkladem pro posouzení kvality odvedené práce v rámci státní závěrečné zkoušky. Odtud je zřejmé, že hodnotitelé projektu (zpravodaj a členové komise) musí na základě předloženého textu získat jasnou představu o záměrech projektu, metodách jeho řešení, dosažených výsledcích a jejich vztahu či přínosu k současnému stavu poznání v dané oblasti. Závazně musí text obsahovat kromě jména autora též název Závěrečného projektu, anotaci (abstrakt) a klíčová slova – vše v českém (nebo slovenském) a anglickém jazyce. Tyto údaje jsou včleněny do doporučené šablony, jejíž první čtyři strany jsou navrženy v souladu s Opatřením děkana č. 1/2024 upravujícím /pokyny pro vypracování Závěrečného projektu na PřF MU. Další členění textu je do značné míry určeno charakterem projektu, zvyklostmi daného studijního programu a preferencemi vedoucího a autora projektu.  Následující odstavce lze proto chápat jako doporučení, která však nejsou závazná. Je-li to z hlediska řešeného tématu vhodné, jednotlivé kapitoly dle níže uvedeného doporučení mohou mít odlišné názvy, mohou být vynechány či sloučeny. Autor tak získává značnou flexibilitu při volbě formy, která bude nejlépe odpovídat jeho představě, a přitom bude stylisticky i obsahově vyspělá, čtivá a výstižná. Samozřejmostí je dodržování citačních zásad při prezentaci nepůvodních výsledků. Při využití nástrojů založených na AI si prosím prostudujte Doporučení k využití nástrojů umělé inteligence při plnění studijních povinností. Rovněž doporučujeme uvést prohlášení o původnosti práce větou: “Prohlašuji, že jsem nástroje AI využil/-a v souladu s principy akademické integrity a že na využití těchto nástrojů v práci vhodným způsobem odkazuji.”

U textového výstupu Závěrečného projektu je doporučený rozsah 5-8 tisíc slov (bez titulní strany, abstraktu, seznamu použité literatury, obrázků, grafů a tabulek). Samotný text může být zpracován v českém, slovenském, nebo anglickém jazyce v souladu se zadáním. Typické formy textového výstupu Závěrečného projektu jsou inspirovány obvyklými výstupy tvůrčí činnosti v přírodních vědách: vědecký článek (research paper), inovativní návrh (innovative proposal), výzkumná zpráva (research report) nebo kritická recenze (critical review).

Šablona Závěrečného projektu

Návod k šabloně Závěrečného projektu

Odevzdaný textový výstup a výsledky dosažené při řešení Závěrečného projektu jsou hodnoceny určeným zpravodajem projektu, který před příslušnou částí státní závěrečné zkoušky (SZZ) zpracuje písemné stanovisko včetně případných dotazů. V rámci SZZ pak student prezentuje svůj projekt před komisí během 10minutového vystoupení, v němž stručně shrne podstatu, výsledky a přínos projektu. Po krátkém zhodnocení práce zpravodajem následuje diskuse se studentem nad dosaženými výsledky, při níž student prokazuje orientaci ve zpracovávané problematice a použitých metodách. Následně komise na základě stanoviska zpravodaje a proběhlé diskuse určí výsledné hodnocení.

Závěrečný projekt s výstupem formou vědeckého článku

Základním a typickým závěrečným projektem je provádění základního výzkumu zaměřeného na získání nových poznatků, které prohlubují či doplňují dosavadní úroveň poznání v předmětné oblasti. V syntetických laboratořích půjde například o přípravu nových sloučenin a jejich charakterizaci, v instrumentálních laboratořích o rozvoj či ověření analytických metod, stanovení termodynamických či kinetických parametrů fyzikálně-chemických procesů, v teoretických oborech pak o modelování struktury a chování látek výpočetními metodami. V rámci biochemického výzkumu se bude jednat o všechny oblasti biochemie zahrnující chemické, fyzikální, mechanistické a strukturní základy molekulárních a buněčných funkcí. Student přitom využívá základní principy vědecké práce – formuluje hypotézy, navrhuje a využívá vhodné experimenty pro jejich ověření a výsledky kriticky vyhodnocuje. Charakteru projektu odpovídá i typická forma textového výstupu Závěrečného projektu, která je inspirována formátem původního vědeckého článku. Doporučená struktura je:

  1. Název projektu (česky, anglicky)
  2. Jméno autora
  3. Abstrakt (česky, anglicky): Stručné shrnutí hlavních cílů, metod a výsledků.
  4. Klíčová slova (česky, anglicky): Vystihují stěžejní témata projektu.
  5. Úvod: Uvádí práci do kontextu současného stavu poznání v dané problematice a na jeho konci by měla být uvedena formulace problému, cíle a význam projektu. Musí obsahovat vhodné citace relevantních předchozích odborných publikací, neměl by však obsahovat rozsáhlý přehled okrajově související literatury. Doporučený rozsah je 10–15 % z celkového textového výstupu.
  6. Metodika: Popis experimentálních postupů, použitých materiálů a metod. V případě výzkumu, který využívá zvířata nebo zahrnuje lidské subjekty, je třeba doložit souhlasy příslušných institucionálních komisí a dodržet požadavky směrnice MU č.5/2015 - Etika výzkumu na MU.
  7. Výsledky: Prezentace dosažených experimentálních výsledků formou komentovaných tabulek, obrázků a grafů v počtu přiměřeném množství získaných výsledků. Doporučeno je prezentovat související naměřená data ve společných obrázcích, což usnadňuje jejich srovnání a analýzu. Rozsáhlejší tabulkové výstupy je vhodné zařadit do příloh.
  8. Diskuse: Interpretace získaných experimentálních výsledků, rovněž v kontextu dosud známých poznatků. Srovnává získaná data mezi sebou i s daty z literatury, hodnotí jejich význam a dopad na danou oblast.
  9. Závěr: Stručně shrnuje hlavní zjištění, kritické aspekty a výhled pro budoucí výzkum.
  10. Literatura: Seznam všech použitých a citovaných zdrojů.

Závěrečný projekt s výstupem formou inovativního návrhu

Tento typ projektu není (primárně) zaměřen na získávání původních výsledků v rámci základního výzkumu, nýbrž usiluje o řešení reálného praktického problému, zpravidla za využití známých principů a poznatků. Takový projekt má často charakter aplikovaného výzkumu, který směřuje např. k laboratorně nebo průmyslově využitelné technologii apod. V našich podmínkách může jít např. o zlepšení analytické metody optimalizací používaného postupu a měřicích parametrů přístrojů, zavedením a otestováním alternativních činidel, vytvořením softwarového rozhraní pro zpracování experimentálních dat apod. Projekt může být ale zaměřen i na vytvoření či aktualizaci úloh pro praktické laboratorní cvičení, návrh demonstračních experimentů nebo vytvoření výukových pomůcek pro teoretické předměty studijního plánu. Textový výstup pak bude obsahovat zejména návod pro inovovanou či nově vytvořenou laboratorní úlohu a diskuzi jejího přínosu pro studenty, návaznost na teoretické poznatky a metodické pokyny pro vyučující. Struktura textu obvykle zahrnuje následující části:

  1. Název projektu (česky, anglicky)
  2. Jméno autora
  3. Abstrakt (česky, anglicky): Stručné shrnutí hlavních cílů, metod a výsledků.
  4. Klíčová slova (česky, anglicky): Vystihují stěžejní témata projektu.
  5. Úvod: Představuje téma, formulaci problému, cíle a originalitu inovace. Doporučený rozsah je 10–15 % z celkového textového výstupu.
  6. Metodika: Podrobný popis experimentálních postupů, použitých materiálů a metod.
  7. Výsledky: Popis dosažených výsledků, např. návod navržené laboratorní úlohy.
  8. Diskuse: Podrobné vysvětlení výsledků a jejich interpretace. Prezentuje získaná data a potenciál navrhovaných inovací. Zahrnuje také srovnání se stávajícím stavem a možná omezení. Lze rovněž uvést zkušenosti z praktického využití inovace, v případě laboratorní úlohy např. úspěšnost studentů při jejím řešení, časovou náročnost.
  9. Závěr: Shrnuje hlavní zjištění a přínos inovace pro aplikace v praxi, návrhy pro budoucí rozšíření a optimalizace.
  10. Literatura: Seznam všech použitých a citovaných zdrojů.

Závěrečný projekt s výstupem formou výzkumné zprávy

Pokud je Závěrečný projekt pojat jako případová studie, pohybuje se svým zaměřením na pomezí základního a aplikovaného výzkumu. Většinou jde o takový typ projektu, kde student s využitím již existujících metod analyzuje nové vzorky, typicky v terénní studii. Získáním nových dat vědecky přispěje k rozvoji poznání v dané vědní oblasti tím, že výsledky mohou být kombinovány s výsledky dalších případových studií a v souhrnu vedou k odvozování mechanismů a principů o fungování zkoumaných fenoménů. V problematice životního prostředí může jít například o odběry vzorků vod, půd, ovzduší, sedimentů či bioty a analýzy obsahů polutantů v nich s následnou interpretací výsledků směrem k odhalování trendů a příčin znečištění. V oblasti péče o předměty kulturního dědictví lze analytickými metodami provést materiálový průzkum historických artefaktů za účelem návrhu vhodných metod konzervátorsko-restaurátorského zásahu. Dalším příkladem může být analýza zdravotního stavu konkrétní populace lidí (například pomocí moderních biomarkerů) a hledání asociací s expozicí environmentálním a socioekonomickým faktorům. Student přitom využívá základní principy vědecké práce – formuluje hypotézy, navrhuje uspořádání studie, využívá vhodné metody měření a výsledky kriticky vyhodnocuje. Charakteru projektu odpovídá i typická forma textového výstupu, která je inspirována formátem odborné zprávy o provedené studii, ale velmi vhodný je i formát vědeckého článku (viz mnoho článků v odborné literatuře, které zveřejňují výsledky případových studií). Doporučená struktura je:

  1. Název projektu (česky, anglicky)
  2. Jméno autora
  3. Abstrakt (česky, anglicky): Stručné shrnutí hlavních cílů, metod a výsledků.
  4. Klíčová slova (česky, anglicky): Vystihují stěžejní témata projektu.
  5. Úvod: Stručně a srozumitelně představuje řešené téma a stav řešené problematiky na základě literární rešerše (jaké podobné studie již byly provedeny a s jakým výsledkem), popisuje zadanou případovou studii a důvod výzkumu (formulace problému, čím budou nová měření unikátní či přispívající k rozvoji poznání), cíle a význam projektu. Doporučený rozsah je 10–15 % z celkového textového výstupu.
  6. Metodika: Popis dané studie (sledovaného území, populace apod.), zdůvodnění uspořádání a vybraných postupů pro sledované parametry, použité materiály a metody. V případě výzkumu, který využívá zvířata nebo zahrnuje lidské subjekty, je třeba doložit souhlasy příslušných institucionálních komisí a dodržet požadavky směrnice MU č.5/2015 - Etika výzkumu na MU
  7. Výsledky: Prezentace dosažených experimentálních výsledků formou komentovaných tabulek, obrázků a grafů v počtu přiměřeném množství získaných výsledků. Doporučeno je prezentovat související naměřená data ve společných obrázcích, což usnadňuje jejich srovnání a analýzu. Rozsáhlejší tabulkové výstupy je vhodné zařadit do příloh.
  8. Diskuse: Interpretace získaných výsledků, hledání trendů, asociací a jejich zdůvodnění a diskuse. Porovnání s výsledky tematicky blízkých případových studií z literatury. Prezentuje získaná data, jejich význam a dopad na danou vědní oblast.
  9. Závěr: Shrnuje hlavní zjištění a výhled pro budoucí výzkum.
  10. Literatura: Seznam všech použitých a citovaných zdrojů.

Závěrečný projekt s výstupem formou kritické recenze

Kritická recenze je odborný text, který systematicky hodnotí a analyzuje stávající vědeckou literaturu a výsledky výzkumu v konkrétní oblasti. Identifikuje silné a slabé stránky předchozích výzkumů a navrhuje směr pro budoucí výzkum. Vlastní tvůrčí činnost při řešení projektu tedy nespočívá v experimentální práci a získávání původních výsledků, ale v originálním a uceleném zpracování určité oblasti vědeckého bádání, jehož výstup může sloužit pro rychlou, přitom vyčerpávající orientaci čtenáře v daném tématu, kterému poskytne východiska pro navazující původní výzkum. Základem je odpovědná a detailní rešerše dostupných literárních zdrojů a třídění a strukturování získaných dat. Kritická recenze obvykle zahrnuje následující části:

  1. Název projektu (česky, anglicky)
  2. Jméno autora
  3. Abstrakt (česky, anglicky): Stručné představení hlavního tématu recenze, kontextu a významu zvoleného tématu v dané oblasti výzkumu. Stručné shrnutí hlavních cílů a zjištění.
  4. Klíčová slova (česky, anglicky): Vystihují stěžejní témata recenze.
  5. Úvod: Představuje téma a jeho význam. Specifikace cíle recenze a klíčových otázek, které bude recenze řešit. Doporučený rozsah je 10–15 % z celkového textového výstupu.
  6. Metodika: Zdůvodnění a popis databází použitých pro rešerši, vymezení tematického a časového rozsahu použitých pramenů.
  7. (Vlastní) recenze: Přehled historie a vývoje daného tématu. Logická organizace textu do tematických okruhů nebo podle chronologického vývoje. Kritická analýza stávající odborné literatury včetně použitých metod, postupů a výsledků. Identifikace silných a slabých stránek předchozích výzkumů a nevyřešených otázek.
  8. Závěr: Shrnuje současné poznání v dané oblasti výzkumu, identifikuje hlavní výzvy a možnosti dalšího výzkumu.
  9. Literatura: Seznam všech použitých a citovaných zdrojů.

Pokyny k vypracování bakalářské práce (program Chemie se zaměřením na vzdělávání)

Pokyny pro vypracování bakalářských prací jsou dány Opatřením děkana Přírodovědecké fakulty č. 3/2019.

Součástí závěrečné práce je kopie oficiálního platného zadání práce bez vlastnoručních podpisů. Do elektronické verze se vloží platná oskenovaná kopie tohoto zadání taktéž bez vlastnoručních podpisů.

V souladu se Studijním a zkušebním řádem MU musí být práce odevzdána v elektronické podobě ve formátu PDF do Archivu závěrečné práce nejpozději v den stanovený harmonogramem akademického roku. Předseda komise nicméně může vyžadovat dodání vytištěné verze k obhajobě. V tom případě je způsob vazby výtisku na uvážení studenta. Informace o termínu odevzdání výtisku práce musí být studentovi sdělena nejméně tři pracovní dny před předsedou určeným termínem odevzdání výtisku. 

Závěrečná práce musí splňovat obsahovat povinné části na základě Opatřením děkana Přírodovědecké fakulty č. 3/2019

Text práce
Samotný text práce začíná obsahem a jedná se o první viditelně číslovanou stránku. Práce musí být po formální, gramatické a slohové stránce na dobré úrovni. Práce musí být předložena v kvalitní grafické úpravě ve formátu A4. Pro členění samotného textu práce je doporučeno použít pokyny v části „Pokyny k vypracování diplomových prací“ – části „Doporučené členění textu“ a „Poznámky“. 

Poznámky:
Možné zpracování je uvedeno ve vzorových šablonách, které jsou k dispozici na webu Fakulty.

Při využití nástrojů založených na AI si prosím prostudujte Doporučení k využití nástrojů umělé inteligence při plnění studijních povinností. Rovněž doporučujeme uvést prohlášení:
Prohlašuji, že jsem nástroje AI využil/-a v souladu s principy akademické integrity a že na využití těchto nástrojů v práci vhodným způsobem odkazuji.

Pokud i teď nemáte přesně jasno v tom, jak Vaši práci členit, zkuste se inspirovat členěním textu pro různé typy závěrečných projektů:

  • Závěrečný projekt s výstupem formou vědeckého článku (bod 5–10)
  • Závěrečný projekt s výstupem formou inovativního návrhu (bod 5–10)
  • Závěrečný projekt s výstupem formou výzkumné zprávy (bod 5–10)
  • Závěrečný projekt s výstupem formou kritické recenze (bod 5–10).

Odevzdání závěrečných prací

Student odevzdává závěrečnou práci pouze elektronicky do Archivu závěrečné práce poté, co získal zápočet za předmět C6013 Bakalářská práce (program Chemie se zaměřením na vzdělávání) nebo C6500 Závěrečný projekt z chemie (programy Chemie a Chemie a technologie materiálů pro konzervování – restaurování) nejpozději však v den stanovený harmonogramem akademického roku. Předseda komise pro SZZ může vyžadovat i odevzdání jednoho výtisku práce v termínu, který sám určí, ne však dříve než ve výše uvedený den. Informace o termínu odevzdání výtisku práce musí být studentovi sdělena nejméně tři pracovní dny před předsedou určeným termínem odevzdání výtisku. Na způsob vazby výtisku nejsou stanoveny žádné požadavky. Student má právo být seznámen s posudky závěrečné práce nejméně pět pracovních dnů před obhajobou.

Závěrečné práce v cizím jazyce

V případě, že v zadání závěrečné práce není explicitně uvedena možnost jejího vypracování v cizím jazyce (např. slovensky), může student o tuto možnost požádat. Žádost se podává prostřednictvím Úřadovny v IS MU. Informaci, jak postupovat při podávání žádosti, naleznete zde. Žádosti bude vyhověno, pokud bude doporučena vedoucím práce a jeho nadřízeným ředitelem ústavu. O vypracování závěrečné práce v angličtině není třeba žádat, ale je nutné mít tento jazyk práce uvedený v zadání závěrečné práce. Povinné části závěrečných prací v cizím jazyce se řídí Opatřením děkana 3/2019.

Více informací včetně návodu k podání žádosti je uvedeno na stránkách fakulty.

Skrytí závěrečné práce

Bakalářská práce

Žádost o skrytí závěrečné práce podává student v úřadovně přes agendu Žádost o skrytí závěrečné práce. Postup podání žádosti je uveden zde. Student v žádosti uvede, které části (kapitoly) mají být skryty a jaké jsou důvody pro jejich skrytí. Nepublikovaná data nejsou dostatečným důvodem pro skrytí. Skrytí je dle zákona možné pouze po dobu trvání překážky pro zveřejnění, nejdéle však na dobu 3 let. Uveďte nezbytnou dobu pro odložení zveřejnění části závěrečné práce, ne však déle než na dobu 3 let.

Závěrečný projekt

Student vloží do archivu závěrečného projektu celou verzi svého projektu. Žádost o skrytí závěrečného projektu podává student v Úřadovně přes agendu Žádost o skrytí závěrečného projektu. V žádosti uvede, na jakou dobu je požadováno skrytí projektu. V případě, že se jedná o trvalé skrytí, zvolí možnost „skrytí natrvalo“ s nastavením data do 31. 12. 2999.

Magisterské studium

Informace k průběhu studia

Mgr: C6960 Odborná praxe

C6960 Odborná praxe je povinná pro studenty navazujícího magisterského studia programu Chemie.

Student absolvuje v rámci studia odbornou praxi na jím zvoleném pracovišti. Účelem praxe je seznámení s provozem chemického pracoviště výzkumného charakteru mimo Masarykovu univerzitu nebo výrobního provozu či laboratoře. Může se jednat také o pracoviště Akademie věd, nesmí jít o vysokou školu v České republice. V případě, že student v rámci svého výzkumného tématu spolupracuje s pracovištěm Akademie věd nebo jiným chemickým pracovištěm, musí svou odbornou stáž absolvovat na jiném pracovišti než je spolupracující pracoviště. Tato praxe trvá 3 týdny (15 pracovních dnů, vcelku nebo rozdělen na několik částí) a student se během ní seznamuje s fungováním podniku a s možnostmi svého uplatnění v praxi. Pokud se student během magisterského studia zúčastní pobytu na univerzitě v zahraničí, který trvá více než tři týdny, lze tento pobyt uznat jako odbornou praxi.

Pro udělení zápočtu je potřeba odevzdat Potvrzení o praxi (uloženo v studijních materiálech), vypracované a podepsané organizací, kde byla praxe absolvována - odevzdání Mgr. Pavle Foltynové, Ph.D., (C14/208). Potvrzení je nutné odevzdat nejpozději do konce prvního týdne nadcházejícího semestru. Zápočet za absolvování uděluje Mgr. Pavla Foltynová, Ph.D.

Pokud podnik vyžaduje Smlouvu o zajištění odborné praxe, lze ji také nalézt v studijních materiálech. Před vyplňování této smlouvy kontaktujte paní sekretářku Barboru Kotoulovou (A8-3. patro), která Vám podá potřebné informace. 

Na studentské praxe se nevztahuje pojištění univerzity. Studentům tedy doporučujeme, aby si sjednali pojištění odpovědnosti.

Praxi si student zajišťuje sám. Pokud potřebuje student pomoci se zajištěním praxe, nechť kontaktuje dr. Foltynovou.

Mgr: Stipendia z projektů Specifického výzkumu

  • A - stipendia na podporu publikační činnosti studentů DSP a magisterských oborů
    (do 30. 9.)

Pravidla pro udělení stipendia

Pokyny pro školitele Formulář žádosti o stipendia SV

Harmonogram akademického roku

Období podzim 2024 jaro 2025
Zveřejnění rozvrhu 31.08.2024 31.01.2025
Začátek registrace předmětů 03.06.2024 11.11.2024
Konec registrace předmětů 31.07.2024 31.12.2024
Začátek zápisu předmětů 01.09.2024 01.02.2025
Konec zápisu předmětů 15.09.2024 16.02.2025
Začátek změn v zápisu předmětů 16.09.2024 17.02.2025
Začátek výuky 16.09.2024 17.02.2025
Konec změn v zápisu předmětů 29.09.2024 02.03.2025
Konec výuky 20.12.2024 26.05.2025
Začátek zkouškového období 02.01.2025 27.05.2025
Konec zkouškového období 14.02.2025 07.07.2025
Začátek prodlouženého zkouškového období není není
Konec prodlouženého zkouškového období není není
Bc SZZ Začátek podávání přihlášek není není
Konec podávání přihlášek 02.01.2025 31.05.2025
Začátek státnicového období 27.01.2025 02.06.2025
Konec státnicového období 14.02.2025 27.06.2025
NMgr SZZ Začátek podávání přihlášek není není
Konec podávání přihlášek 02.01.2025 31.05.2025
Začátek státnicového období 27.01.2025 02.06.2025
Konec státnicového období 14.02.2025 27.06.2025
Mgr SZZ Začátek podávání přihlášek není není
Konec podávání přihlášek není není
Začátek státnicového období není není
Konec státnicového období není není
SRZ Začátek podávání přihlášek 01.09.2024 není
Konec podávání přihlášek 30.09.2024 není
Začátek státnicového období 01.11.2024 není
Konec státnicového období 14.02.2025 není

Studijní materiály ke stažení

Kniha prof. Ing. Milana Kratochvíla, CSc. s názvem Excerpta z teoretické chemie

Informace k závěru studia

Témata diplomových prací

Přehled témat, která jsou k dispozici pro příslušný program či specializaci, je zde: https://is.muni.cz/auth/rozpis/. Pokud si zvolíte některé z témat, je třeba toto téma oficiálně zadat nejpozději k 1. únoru (na počátku 2. semestru studia). Pro tento účel je třeba potvrdit zadání práce - vedoucí i student musí odsouhlasit příslušnou položku přímo u vypsaného tématu. Po potvrzení ze strany pedagogického zástupce bude moci studijní referentka založit archiv závěrečné práce a zadání v PDF si bude moci student vytisknout/uložit (pro vložení do závěrečné práce).

Diplomová práce může být vypracována v jazyce českém, anglickém nebo slovenském. Jazyk práce musí být uveden v zadání DP a musí být schválen vedoucím práce i pedagogickým zástupcem ředitele ústavu.

Odevzdání diplomové práce

Student odevzdává závěrečnou práci pouze elektronicky do Archivu závěrečné práce poté, co získal zápočet z předmětu Diplomová práce IV (CA001, resp. CA400) nejpozději však v den stanovený harmonogramem akademického roku. Předseda komise pro SZZ může vyžadovat i odevzdání jednoho výtisku práce v termínu, který sám určí, ne však dříve než ve výše uvedený den. Informace o termínu odevzdání výtisku práce musí být studentovi sdělena nejméně tři pracovní dny před předsedou určeným termínem odevzdání výtisku. Na způsob vazby výtisku nejsou stanoveny žádné požadavky.

Nejpozději pět pracovních dnů před obhajobou závěrečné práce vloží vedoucí do Archivu závěrečné práce svůj posudek, případně též posudek oponenta, nemá-li oponent přístup do ISu.

Pokyny k vypracování diplomových prací

Diplomová práce prezentuje výsledky samostatné práce studenta získané pod vedením vedoucího diplomové práce.

Pokyny pro vypracování závěrečných prací jsou dány Opatřením děkana Přírodovědecké fakulty č. 3/2019. Závěrečná práce musí obsahovat povinné části dle opatření děkana. Možné zpracování je uvedeno ve vzorových šablonách, které jsou k dispozici v ISu, kde najdete i návod k jejich používání.

Práce se odevzdává elektronicky, předseda komise nicméně může vyžadovat dodání vytištěné verze k obhajobě. V tom případě je způsob vazby výtisku na uvážení studenta. Informace o termínu odevzdání výtisku práce musí být studentovi sdělena nejméně tři pracovní dny před předsedou určeným termínem odevzdání výtisku.

Součástí závěrečné práce je kopie oficiálního platného zadání práce bez vlastnoručních podpisů. Do elektronické verze se vloží platná oskenovaná kopie tohoto zadání taktéž bez vlastnoručních podpisů.

Samostatná práce musí být sepsána jasně a srozumitelně, bez gramatických a logických chyb, vyhýbáme se laboratornímu slangu a zbytečným anglicismům. Formát je doporučen následující: velikost strany A4, řádkování 1,5, obvyklé fonty (Arial, Calibri, Times New Roman) velikosti 12, zarovnání do bloku. Zamýšlí-li se vydání ve vazbě, doporučujeme zohlednit velikost levého okraje. Doporučený minimální rozsah samotného textu diplomové práce, zahrnující první stranu teoretické části a poslední stranu se závěrem bez obrázků a tabulek, je 40 stran. Práce musí být předložena v kvalitní grafické úpravě.

Student je povinen před obhajobou odstranit všechny faktické chyby v rukopisu, které jsou mu v posudku vytknuty vedoucím, oponentem nebo je sám zjistí, a to ve formě vložením listu „errata“ do archivu závěrečné práce.

Doporučené členění textu:

  1. Obsah: uvádí názvy a číslování kapitol a odkazy na stránky. Příliš podrobné členění na podkapitoly (např. 4. řádu) není vhodné z důvodů malé přehlednosti
  2. Seznam zkratek: obsahuje obvykle seznam méně běžných zkratek a definuje jejich význam. Neuvádět v seznamu běžné zkratky jako MS, ICP apod. Vedle tohoto seznamu se význam zkratky uvede v závorce při jejím prvním použití v textu.
  3. Úvod: doporučený rozsah je jedna strana představující krátký informativní vstup do problematiky.
  4. Teoretická část: obsahuje literární rešerši a údaje nutné k pochopení smyslu práce včetně odkazů na výsledky dosažené předchůdci. Jedním z hlavních kritérií v rámci hodnocení této části práce je výstižnost literární rešerše a její vztah k výsledkům práce. Součástí je definování cílů diplomové práce. Délka teoretické části by neměla přesáhnout přibližně polovinu rozsahu samotného textu práce. Literární rešerše má být samostatnou prací studenta, je proto nevhodné ji doslova opisovat od předchůdců (včetně chyb). Při využití nástrojů založených na AI si prosím prostudujte Doporučení k využití nástrojů umělé inteligence při plnění studijních povinností.Rovněž doporučujeme doplnit obvyklé prohlášení o původnosti práce větou:
    “Prohlašuji, že jsem nástroje AI využil/-a v souladu s principy akademické integrity a že na využití těchto nástrojů v práci vhodným způsobem odkazuji.”
  5. Materiál a metody: „Materiál“ zahrnuje charakterizaci použitého materiálu a soupis méně běžných chemikálií, včetně jejich původu. „Metody“ představují popis metod tak, aby mohly být podle tohoto návodu opakovány dalšími pokračovateli. Soupis přístrojů a výše jmenovaných chemikálií neuvádět ve zvláštní kapitole, ale organicky včlenit do popisu metod na patřičném místě v kapitole Materiál a metody (jak je běžné v odborných článcích v časopisech). Bližší údaje uvádět pouze u speciálních a méně běžných laboratorních přístrojů, je-li takový popis funkční.
  6. Výsledky: logicky vysvětlují provedení a interpretaci jednotlivých výsledků s případnou specifikací konkrétních podmínek, pokud přímo nevyplývají z části Materiál a metody. Může být členěno na logické podkapitoly opatřené výstižným nadpisem. Každý odstavec popisující konkrétní experiment by měl obsahovat 1) úvodní větu – jaké jsou motivace, 2) popis, co bylo uděláno, 3) závěrečnou větu – jaký je závěr. 
  7. Diskuse: v rámci diskuse je vhodné respektovat strukturu výsledků. Nejde však o zopakování („převyprávění“) výsledků. Diskuse interpretuje a komentuje dosažené výsledky a odhaluje jejich smysl a význam. Konfrontuje vlastní výsledky s literaturou (na základě citací) a tím dokumentuje jejich originalitu. Je zde prostor na vysvětlení rozporů, nejasností či protichůdných výsledků, prezentování závěrečných modelů a hypotéz. Vyhýbáme se zbytečným spekulacím, které nemají podklad.
  8. Závěr: stručně shrnuje hlavní zjištění, kritické aspekty a výhled pro budoucí výzkum v doporučeném rozsahu jedné strany.
  9. Literatura: práce má obsahovat všechny citace použitých článků nebo kapitol odborných knih. Je třeba vybrat styl uplatňovaný v některém renomovaném vědeckém časopisu a ten pak důsledně dodržovat v celé práci (v textu i seznamu literatury). Lze citovat i internetové odkazy (vždy s uvedením roku, ač každý takový odkaz je problematický, neboť není zaručena trvalost zdroje informace) a osobní sdělení (pouze uznávaných autorit). Pokud citujete článek, dáváte najevo, že plně znáte a chápete jeho obsah (nejen abstrakt) a článek máte k dispozici.
  10. Seznam příloh: pokud je potřeba doložit přílohy, ty se vřadí na úplný konec práce.

Poznámky:

  • Kapitoly „Výsledky“ a „Diskuse“ mohou být oddělené i spojené v jednu kapitolu „Výsledky a diskuse“, podle charakteru a výsledků práce.
  • Grafy mají být jasné a přehledné (bez zbytečných údajů, mřížek apod.), osy by měly být zobrazené černou barvou včetně značek a popsané názvy včetně jednotek (kde je to relevantní). Je také možné zvolit formát uplatňovaný v některém renomovaném vědeckém časopisu a ten pak dodržovat. Legendy obrázků mají obsahovat všechny informace nutné pro pochopení bez nutnosti hledání dalších informací v textu práce.
  • Obrázky se v celé práci číslují arabskými číslicemi (postupně od prvního obrázku v teoretické části do konce celé práce), následuje název a legenda s popisem symbolů použitých v obrázcích/grafech a jiných potřebných údajů (lze zde shrnout zásadní podmínky experimentu), to vše je uvedeno pod obrázkem. Zdroj neupravených obrázků a schémat (týká se spíše teoretické části) musí být pro potřeby diplomových prací správně citován. 
  • Tabulky se označují arabskými nebo římskými číslicemi, následuje název, vše nad tabulkou (na rozdíl od legend obrázků). Další informace, jako vysvětlivky zkratek a pojmů, podmínky, aj. se uvádějí pod tabulkou.
  • Legendy obrázků i tabulek mají být pochopitelné i bez nutnosti hledání dalších informací v textu práce. Obrázky a tabulky se vřazují plynule do textu tak, aby nebylo nutno v práci zbytečně listovat. Rozsáhlejší data je možno uvést na konci práce formou příloh.

Pokud je závěrečná práce vypracovávána v rámci programu Učitelství chemie pro střední školy a specializuje se na výukové materiály, lze její rozložení do kapitol a jejich délku přizpůsobit potřebám zpracovávaného tématu. Toto přizpůsobení vždy konzultujte s vedoucím práce. Je možné například zkrátit kapitoly popisující teoretickou část; materiály a metody či výsledky a diskuzi. Toto zkrácení bude kompenzováno navýšením rozsahu příloh, které budou obsahovat veškeré nově vytvořené výukové materiály (například výukové texty; pracovní listy; sady testových otázek; návody na vypracování laboratorních úloh, vedení projektové výuky nebo výrobu pomůcek; atd.) či materiály podpůrné (vzorové dotazníky - vyplněné či nevyplněné, atd.). Dále je také potřeba v textu práce uvést pro jakou cílovou skupinu a jaký typ výuky jsou výukové materiály připravovány.

Diplomové práce v cizím jazyce

V případě, že v zadání diplomové práce není explicitně uvedena možnost jejího vypracování v cizím jazyce (např. slovensky), může student o tuto možnost požádat. Žádost se podává prostřednictvím Úřadovny v IS MU. Informaci, jak postupovat při podávání žádosti, naleznete zde. Žádosti bude vyhověno, pokud bude doporučena vedoucím práce a jeho nadřízeným ředitelem ústavu. O vypracování závěrečné práce v angličtině není třeba žádat, ale je nutné mít tento jazyk práce uvedený v zadání závěrečné práce. Povinné části diplomových prací v cizím jazyce se řídí Opatřením děkana 3/2019.

Skrytí diplomové práce

Žádost o skrytí diplomové práce podává student v úřadovně přes agendu Žádost o skrytí závěrečné práce. Postup podání žádosti je uveden zde. Student v žádosti uvede, které části (kapitoly) mají být skryty a jaké jsou důvody pro jejich skrytí. Nepublikovaná data nejsou dostatečným důvodem pro skrytí. Skrytí je dle zákona možné pouze po dobu trvání překážky pro zveřejnění, nejdéle však na dobu 3 let. Uveďte nezbytnou dobu pro odložení zveřejnění části diplomové práce, ne však déle než na dobu 3 let.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info